
Uddannelsesforløb
og workshops
SOM DELTAGER indgår du aktivt i workshops. At prøve selv giver den bedste optagelse af ny viden og ny adfærd. Et uddannelsesforløb tager derfor afsæt i interaktiv dialog og træning, og kræver høj grad af aktivitet og nærværelse af dig som deltager.
Workshops foregår i veksling mellem praktiske øvelser, refleksion og samtale og instruktørens præsentation af relevante teorier, undersøgelser, psykologiske mønstre, viden og erfaring. Det altid holdes op mod din aktuelle situation. På den måde bliver det relevant og aktuelt, hvad du oplever på workshoppen og hvordan du umiddelbart går hjem og anvender det i praksis.
Med personlige samtaler enten før eller efter workshoppen gives mulighed for at gå mere i dybden med dine individuelle udfordringer.
Jeg tager udviklingsprocesser alvorligt – og – værdsætter uformel tone og god humor undervejs!
SOM SPONSOR ELLER LEDER er du interesseret i, at lærte kompetencer og forandringer implementeres og benyttes af deltagerne. Uddannelse gennem Forandringmedtryghed.dk er derfor sammensat i forløb, der sikrer organisatorisk implementering. Endeligt forløb sammensættes efter dine behov og mine erfaringer for afholdelse af lignende uddannelser. Det kan eks. indeholde:
-
Afklaring af situation og vilkår i organisationen, i afdeling eller team eller hos den enkelte medarbejder
-
Forberedelse af ledere og deltagere inden uddannelse – interviewrunder, generel informering, forberedende øvelser fra deltagerne
-
Afholdelse af uddannelse eller workshops
-
Individuel coaching og træning
-
Opfølgende workshop – videregivelse af ansvar for forandring hos deltagerne
-
Evaluering og eventuelle fortsatte opfølgninger med leder eller sponsor
Ledelsesudvikling
Her er et udpluk af vigtige ledelsesdiscipliner. Udvikling af ledere målrettes altid efter eksisterende erfaringer, kompetenceniveauer og interesseområder.
-
Mindset vigtigere end værktøjer
-
Lederskab og management
-
Coachende ledelsesadfærd
-
Kommunikation og fremtoning
-
Feedback kultur
-
Ledelse af en forandringsproces
-
Håndtering af kaos og konflikter
-
Byg på tillid - Giv kontrol i stedet for at tage kontrol
-
Træn din emotionelle intelligens
-
Skab klarhed over organisation, roller og ansvar
-
Motivation og udvikling – af medarbejdere og dig selv
Samarbejde & trivsel
Godt samarbejde i en organisation øger kreativitet, engagement og generelt trivsel blandt medarbejdere og ledere på arbejdspladsen. Faglig dygtighed gør det ikke altid alene. Træn evnen til at spille hinanden gode – det mærker borgere og kunder.
-
Samarbejde med attitude
-
Person profilering – forståelse af egen og kollegers kommunikation og adfærd
-
Styrkende feedback kultur
-
Håndtering af konflikter og vanskelige situationer
-
Spil hinanden gode – omsorgsfuldt kollegaskab
Parallelt ledelsesudviklingsforløb
-
Ejerskab af udviklingsprocessen i lederteamet
-
Inspirerende lederskab, der skaber empowerment hos medarbejdere, ejerskab og ansvarlighed
Kommunikation
Din evne til at kommunikere kan være afgørende for din succes og for dit samarbejde med kolleger og omverdenen. Store faglige kompetencer kan desværre drukne i ukonstruktiv og utydelig formidling. Bliv kraftfuld og tryg i din formidling.
-
Mindset vigtigere end værktøjer
-
Tag ansvar for din kommunikation
-
God ligeværdig kommunikation
-
Nonverbal kommunikation
-
Konflikthåndtering
-
Formidling af svære budskaber
-
Projektioners natur
-
At give og modtage feedback effektivt
-
Lær at tage personligt kritik
-
Styrk din evne til at formidle kort og præcist
-
Fremstå sikkert (præsentationsteknik)
Teamoptimering
Hvad enten du er i et afdelingsteam eller projektteam giver det ekstra energi og effektivitet i samarbejdet, når teamet forstår at udnytte hinandens kompetencer og mangfoldighed.
-
Grundforudsætninger for gode team
-
Afgørende dysfunktioner i teams
-
Person profilering – forståelse af egen og kollegers kommunikation og adfærd
-
Styrkende feedback kultur
-
Håndtering af konflikter og vanskelige situationer
-
Eksterne relationers betydning for teamet
-
Persontypologier
-
Motivation af teams
Psykologiske adfærdsmønstre på arbejdspladsen
Styrk din emotionelle intelligens. Lær om følelsernes hemmelige sprog. Begge dele er særdeles givende uanset om du er leder eller medarbejder.
-
Find mod og styrke i dig selv til at anskue din situation og dine vilkår ærligt
-
Identificer, lær at mærke og arbejde med dine egne følelser
-
Identificer din iboende angsts dilemma - fremdrift eller tilbageholdelse?
-
Forstå og agér konstruktivt på dine egne og andres reaktionsmønstre
-
Bliv rustet til at tage svære dialoger med medarbejdere, kolleger, borgere, kunder
-
Opdag interesse, omsorg og vilje til støtte hos kolleger og i din omgangskreds